کرم های مراقبت از پوست

کرم های مراقبت از پوست

کرم های مراقبت از پوست

اهمیت استفاده از کرم های مراقبت از پوست؛ پوست منعکس‌کننده نسب، سبک زندگی، سن و وضعیت سلامتی است. رنگ پوست، روشن یا تیرگی آن و یکنواختی پوست، رنگدانه و همچنین خصوصیات سطح پوست نشانه سلامت پوست می‌باشد. صنعت آرایشی و بهداشتی و داروسازی امروزه طیف وسیعی از تجهیزات از جمله محصولات مراقبت از پوست و روش‌هایی را برای پاکسازی، تسکین، ترمیم، تقویت، محافظت و درمان پوست و سپس نگهداری آن “در شرایط خوب” ارائه می‌کند.
کرم‌های مراقبت از پوست به راحتی در زندگی روزمره در دسترس هستند و نقش مهمی در مراقبت‌های بهداشتی و پرستاری دارند. ترویج محصولات مراقبت از پوست عموماً بر اساس یک اثر ( به عنوان مثال، مرطوب‌کننده، آنتی اکسیدان ) است که توسط یک ماده فعال ( مانند اوره، توکوفرول ) ایجاد می‌شود.

ماده فعال در کرم مراقبت پوستی

این ماده فعال از طریق یک حامل ( مثلاً یک لوسیون ) بر اساس یک فناوری خاص ( مثلاً فناوری نانو ) آزاد می‌شود. علاوه بر این، تبلیغات امروزی با ادعاهایی همراه است که شامل برچسب “بدون” است ( به عنوان مثال، بدون پارابن، که یک نگهدارنده خطرناک است ). روش‌های مدرن مراقبت از پوست امروزی شامل پاکسازی، تسکین دهنده، ترمیم‌کننده، تقویت‌کننده و محافظت‌کننده است. نیازهای پوست انسان با افزایش سن تغییر می‌کند و موضوع مراقبت از پوست در این دوران اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این مقاله از کلینیک دکتر لاغری با کرم های مراقبت از پوست آشنا خواهیم شد. تا پایان همراه ما باشید.

تاریخچه کرم های مراقبت از پوست

تا اوایل قرن بیستم، تمایز واضحی بین مولفه‌های فعال و غیر فعال در محصولات آرایشی و پوست وجود نداشت. اثرات درمانی خاصی بعدها به مواد شیمیایی خاص نسبت داده شد و مفهوم حامل ( ماده حامل نسبتاً غیر فعال ) در صنعت توسعه یافت. امروزه فرمولاسیون ترکیبی از اجزای تشکیل دهنده که اساساً از یک یا چند حامل و یک یا چند ماده فعال است. اثربخشی محصولات پوستی و آرایشی نیز تحت تأثیر نوع حامل و مواد فعال اصلی است. بنابراین انتخاب حامل مناسب نقش مهمی در تولید یک محصول دارد. محصولات دارویی با هدف دستیابی به اثر درمانی تولید می‌شوند. در این موارد نقش حامل این است که امکان ورود مواد اولیه به محل مورد نظر را فراهم کند.

فرمولاسیون‌های آرایشی حاوی داروهای کاملاً درمانی نیستند، بلکه هدف آنها کمک به هموستاز پوست و جلوگیری از فرآیندهای مخرب است. تعیین مرز مشخص برای صنعت پزشکی و آرایشی کار آسانی نیست، در حالی که تمایل ظاهری صنعت آرایشی و بهداشتی به تولید محصولات حاوی مواد دارویی منجر به مطرح شدن مفهوم محصولات آرایشی و بهداشتی ( cosmeceuticals ) شده است. این اصطلاح به ترکیبات شیمیایی-دارویی اطلاق می‌شود که هدفشان افزایش زیبایی پوست از طریق استفاده از موادی است که عملکرد پوست را بهبود می‌بخشد یا عملکردها یا فواید مرتبط با سلامت بیشتری را ارائه می‌دهد. از کرم های مراقبت از پوست در جهت جلوگیری و درمان بیماری‌های پوستی زیر می‌توان استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:  روش‌ های لیفت پوست در خانه

ساختار پوست چگونه است؟

پوست بیرونی‌ترین لایه‌ای است که بدن انسان یا حیوان را می‌پوشاند. برای داشتن پوستی سالم و زیبا باید فرآیندهای پاکسازی و مراقبت روزانه انجام شود. به طور کلی، پوست از سه لایه مجزا تشکیل شده است: هیپودرم ( ساب درم )، درم و اپیدرم. لایه زیر پوستی بافت زیرین درم است و حاوی بافت چربی یا سلول‌های چربی همراه با ورقه‌های کلاژن می‌باشد.

درم زیر اپیدرم قرار دارد و از نظر ساختاری و تغذیه‌ای از آن پشتیبانی می‌کند. این لایه حاوی رگ‌های خونی، اعصاب، فولیکول‌های مو، عضله راست شکمی، غدد عرق و غدد چربی است. اپیدرم لایه بیرونی پوست است و از چهار لایه سلولی متمایز به نام‌های لایه بازل ( یا لایه ژرمینال )، لایه اسپینوزومی ( لایه خاردار )، لایه گرانولوزوم ( لایه دانه‌ای ) و لایه کراتین ( استراتوم شاخی ) تشکیل شده است. سلول‌ها در لایه بازال اپیدرم تکثیر می‌شوند.

پس از خروج سلول‌ها از لایه بازال، تمایز یافته و از طریق لایه اسپینوزوم و لایه گرانولوزوم به سمت بالا مهاجرت می‌کنند و در نهایت به لایه کراتین می‌رسند و از آن خارج می‌شوند. لایه کراتین خارجی‌ترین و مهم‌ترین لایه پوست است زیرا با مواد آرایشی، پارچه‌ها و سطوح دیگر در تماس است. لایه کراتین حاوی کراتینوسیت‌های غنی از کراتین می‌باشد. کراتینوسیت‌ها در مناطقی از لایه لیپیدی قرار دارند که موازی با سطح کراتینوسیت‌ها هستند. این ساختار مرکب از سلول‌های مرده تشکیل شده است و بنابراین مانعی برای محافظت از پوست در برابر خطرات مختلف محیطی می‌باشد. دو لایه لیپیدی (سرامیدها، کلسترول و اسیدهای چرب آزاد) و آب ساختار ژلاتینی یک مایع بین سلولی چند لایه را تشکیل می‌دهند. این لیپیدها قسمت‌های مهم لایه کراتین هستند و در جلوگیری از هدر رفتن آب از اپیدرم و ورود باکتری‌های مضر نقش دارند.

بیشتر بخوانید:  بهترین دستگاه هایفوتراپی کدام است؟

انواع کرم های مراقبت پوستی

کرم‌های پوست به دو نوع تقسیم می‌شوند: کرم‌های روغن در آب (O/W) که از قطرات کوچک روغن پراکنده در فاز آبی پیوسته تشکیل شده‌اند و کرم‌های آب در روغن (W/O) که در آن‌ها وجود دارد. کدام یک از دو فاز آبی یا روغنی، فاز پراکنده در نظر گرفته می‌شود، در درجه اول به عامل امولسیون‌کننده و مقادیر نسبی دو فاز بستگی دارد. کرم‌های روغنی در آب رایج‌تر هستند و از نظر آرایشی قابل قبول‌تر می‌باشند، زیرا چربی کمتری دارند و راحت‌تر با آب شسته می‌شوند. کنترل کرم‌های آب در روغن دشوارتر است، اما به دلیل اینکه بسیاری از داروهای مورد استفاده در کرم‌ها آبگریز هستند، در کرم های مراقبت پوست آب در روغن با سرعت بیشتری آزاد می‌شوند. کرم‌های آب در روغن نیز مرطوب‌کننده‌تر هستند، زیرا با ایجاد یک سد چربی، از دست دادن آب در لایه شاخی پوست را کاهش می‌دهند.

کرم های مراقبت از پوست

  • کرم های شب برای مراقبت پوستی

کرم‌های شب به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حتی پس از مالش شدید، ساعت‌ها روی پوست باقی می‌مانند. بنابراین، آنها با یک فاز روغن مهم ترکیب می‌شوند که به راحتی بدون از بین رفتن پخش می‌شود. این کرم‌ها معمولاً به صورت کرم‌های آب در روغن، جامد نرم یا مایع چسبناک و حاوی مقدار زیادی روغن هستند.

  • کرم های پاک کننده

یکی از مدل‌های کرم های مراقبت پوستی کرم های پاک کننده هستند. این محصولات می‌توانند به طور همزمان پوست را مرطوب کرده و چرک، عرق و آرایش را پاک کنند. لایه‌های مواد آرایشی، گرد و غبار و عرق باقی مانده بر روی پوست مانع از تنفس آن می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست شود. امروزه کرم‌های پاک‌کننده با عملکرد ملایم و موثر خود به روشی مفید برای مراقبت از پوست سالم تبدیل شده‌اند.

  • کرم های ماساژ مراقبت از پوست

کرم ماساژ باعث انعطاف و استحکام پوست می‌شود و در عین حال از افتادگی و سایر علائم پیری جلوگیری می‌کند. اشتیاق به جوانی ابدی منجر به ایجاد بازار بزرگی برای محصولات مراقبت از پوست شده است که ادعا می‌کنند اثرات ضد چروک دارند.

  • کرم های مرطوب کننده

مرطوب کننده‌ها محصولات موضعی هستند که برای بهبود و حفظ عملکرد مانع پوست و جلوگیری از خشکی پوست طراحی شده‌اند.

  • کرم های مراقبتی بعد از تزریق چربی

یکی دیگر از انواع کرم های مرافبت پوست برای بعد از تزریق چربی استفاده می‌شود. در مراقبت‌های تزریق چربی همواره استفاده از کرم‌های مراقبت تجویز شده است. به همین منظور می‌توانید مقاله معرفی و بررسی ” کرم بعد از تزریق چربی ” را مطالعه کنید.

  • کرم های ناپدید شونده و کرم پودر

کرم‌های ناپدید شونده حاوی استرهای نرم‌کننده در فاز روغن و تاثیر کمی روی پوست دارند. گاهی اوقات از گلیسیرین جاذب رطوبت استفاده می‌شود و سازندگان ادعا می‌کنند که این کرم‌ها در کاهش رطوبت پوست خشک موثر هستند.

جمع بندی

اصطلاح ” لوازم آرایشی ” تأکید می‌کند که هدف از ترکیبات آرایشی افزایش زیبایی پوست از طریق استفاده از موادی است که عملکرد پوست را بهبود می‌بخشد یا عملکردهای بیشتر و مزایای مرتبط با سلامتی را ارائه می‌دهد. در حال حاضر صنعت آرایشی و بهداشتی علاوه بر زیبایی پوست، بر ویژگی‌های دارویی و ضد پیری محصولات خود تمرکز کرده است. این صنعت همچنین اصطلاحاتی مانند مواد موثره، لوازم آرایشی، مواد مغذی و غیره را ابداع کرده است و قوانین مشابهی برای زیبایی و پوست امروزه اعمال می‌شود.

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می دهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و دریافت تخفیف؛ ویژه مقاله کرم های مراقبت از پوست

تلگرام دکتر لاغری

مشاوره رایگانه باهامون تماس بگیر.

ما را درشبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

آپارات دکتر لاغری

اینستاگرام دکتر لاغری

کانال یوتیوب کلینیک دکتر لاغری زیر نظر ماه زر