آشنایی کامل با تغذیه مناسب برای انواع پوست

تغذیه مناسب برای پوست

تغذیه مناسب برای پوست

تغذیه مناسب برای پوست؛ زیبایی پوست به حدی است که می‌توانیم با عوامل داخلی و خارجی آن را تحت تاثیر قرار دهیم. عوامل درونی که همان تغذیه مناسب برای انواع پوست هستند که می‌خوریم و عوامل خارجی نیز انواع ماسک، لیزر و… مهم‌تر از هر چیزی است که می‌خوریم. خوردن مقدار زیادی از میوه‌ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان، نوشیدن آب فراوان و مواردی از این دست برای کل بدن شما از جمله پوست بسیار مفید است. آنتی اکسیدان‌هایی مانند بتاکاروتن و ویتامین‌های E، C و A می‌توانند رادیکال‌های آزاد را مهار کنند. این مولکول‌ها می‌توانند به سلول‌های پوست آسیب برسانند و علائم پیری را ایجاد کنند و همانطور که گفته شد یکی از بهترین راه‌ها برای دریافت آنتی اکسیدان‌های بیشتر خوردن میوه‌ها و سبزیجات بسیار متنوع است.

در رژیم غذایی خود از رنگ استفاده کنید یعنی میوه‌ها و سبزیجات با رنگ‌های مختلف مانند کاهو، کلم رنگی، فلفل‌های رنگی، گوجه فرنگی، هویج، توت فرنگی و … علاوه بر برنج قهوه‌ای یا کینوا نیز برای پوست مفید هستند. ایده خوب دیگر این است که سبد غذایی خود را با غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی و تخم مرغ، آجیل و بلغور جو دوسر تکمیل کنید. اسیدهای چرب امگا ۳ به حفظ یک لایه بیرونی سالم پوست کمک می‌کند تا سموم و آلاینده‌های خارجی را از بدن خارج کند.

آیا مکمل ها برای داشتن پوستی شاداب نیاز است؟

راه ایده آل برای تامین مواد مغذی لازم برای پوستی جوان و شاداب، داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل است. سیگار نکشیدن و استفاده نکردن از الکل و ورزش کردن، خواب کافی و منظم، نوشیدن آب مناسب است؛ اما اگر از رژیم غذایی پیروی نمی‌کنید، می‌توانید از مولتی ویتامین‌ها زیر نظر پزشک برای جبران مواد معدنی که از رژیم غذایی خود دریافت نکرده‌اید، استفاده کنید. برای داشتن پوستی شاداب باید صبور باشید. ممکن است بین ۳ ماه تا یک سال طول بکشد تا واقعاً شاهد بهبودی در پوست خود باشید. نباید استرس داشته باشید زیرا استرس یکی از عوامل پیری پوست است؛ اما باید بدانید که بدون شک با رعایت این نکات پوستی شاداب و سرزنده خواهید داشت.

تغذیه مناسب برای انواع پوست کدام است؟

همانطور که می‌دانیم پوست انواع مختلفی دارد و هر پوستی با توجه به نوع خود مراقبت، روتین و تغذیه خاص خود را دارد که به بررسی آن می پردازیم. تغذیه مناسب برای انواع پوست به شرح زیر هستند.

  • برای پوست حساس

پوست حساس به سرعت به عوامل خارجی واکنش نشان می‌دهد. این واکنش می‌تواند قرمزی، خارش، آکنه و تعدادی موارد دیگر باشد؛ بنابراین افرادی که پوست حساسی دارند باید مراقب تغذیه خود باشند و نسبت به غذاهایی که به آنها واکنش نشان می‌دهند حساس باشند.
همانطور که گفته شد، آلرژی‌های غذایی متفاوت است، اما برخی از رایج ترین آنها گلوتن گندم، محصولات لبنی مانند شیر گاو، تخم مرغ، سویا و غیره است. همانطور که قبلا اشاره کردیم، هر نوع پوست بر اساس نوع خود: چرب، خشک و … باید تغذیه مناسبی برای آن داشته باشد؛ بنابراین هر فردی باید نوع پوست خود را بشناسد و برنامه غذایی مناسبی برای آن داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  بهترین روش جوانسازی و لیفت صورت
  • برای پوست چرب

دانستن اینکه برای جلوگیری از چرب شدن پوست چه چیزی نخورید و چه چیزی نخورید می‌تواند در دراز مدت به شما کمک کند، در اینجا لیستی از غذاهایی وجود دارد که به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. تغذیه مناسب برای پوست های چرب از لیست مواد غذایی زیر هستند.

  • خیار: خیار میوه‌ای سرشار از آب و آنتی اکسیدان است و پوست را مرطوب می‌کند.
  • تخم کتان: دانه کتان ضد التهاب است و به تسکین پوست کمک می‌کند.
  • زردچوبه: زردچوبه همچنین ضد التهاب و سم زدا است و به پاکسازی پوست کمک می‌کند.
  • مرکبات: مرکباتی مانند پرتقال و لیمو حاوی ویتامین C هستند که باعث سم زدایی پوست و کاهش چربی می‌شود.
  • سبزیجات سبز: سبزیجات سبز رنگ مانند کاهو سرشار از آب و فیبر هستند و به حفظ سلامت پوست کمک می‌کنند.

سایر اقلام مانند ماهی، آووکادو، انواع توت‌ها، سیب زمینی شیرین و … همچنین افراد دارای پوست چرب نیز باید از مصرف برخی مواد غذایی مانند غذاهای پر قند، الکل، لبنیات و غیره خودداری کنند.

  • تغذیه مناسب برای پوست خشک

پوست خشک باعث کدر شدن پوست و پوسته پوسته شدن برخی از نواحی پوست می‌شود. خشکی پوست می‌تواند به دلیل کم آبی یا تغذیه نامناسب باشد. در ادامه برخی از غذاهای رایج برای افراد با پوست خشک آشنا می‌شویم. این غذاها را می‌توان در برنامه تغذیه مناسب برای انواع پوست خشک جای داد.

  • آب: اولین و مهم‌ترین عامل خشکی پوست آب است، آب سلول‌های شما را هیدراته و فعال می‌کند و از پیری و چین و چروک جلوگیری می‌کند.
  • موز: موز سرشار از ویتامین‌های A، B، C، D، نیاسین، نئوفلاوین و… است فیبر غذایی موجود در موز به دفع سموم و درخشندگی پوست کمک می‌کند.
  • آلوئه ورا: این گیاه فواید زیادی دارد. آلوئه ورا سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی است.
  • روغن زیتون: روغن زیتون به دلیل خواص فراوان در محصولات مراقبت از پوست نیز استفاده می‌شود. اسیدهای چرب موجود در آن به حفظ یکپارچگی لایه بیرونی و التیام خشکی و زخم‌ها کمک می‌کند و همچنین پوست را مرطوب می‌کند.

مواد دیگری مانند خیار، تخم مرغ، انار، چای بابونه، روغن نارگیل و پوست به سلامت پوست در برابر خشکی کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین باید از خوردن غذاهای تند، سرد، تلخ و … اجتناب کنند.

شما می‌توانید خودتان شخصا پوست خشک بدن را پاکسازی کنید: مراحل پاکسازی پوست خشک

تغذیه مناسب برای انواع پوست

غذاهای مفید برای سلامت پوست

ارتباط بین تغذیه و پوست بسیار مستقیم است و ما تغذیه مناسب برای انواع پوست را شرح دادیم؛ بنابراین اگر فردی می‌خواهد در پیری، پوستش جوان و شاداب به نظر برسد، باید برای آن برنامه‌ریزی کند ( محدود کردن کالری، ورزش، رژیم غذایی مناسب و غیره ) و استرس را در زندگی کاهش دهد و همانطور که گفته شد، آنتی‌اکسیدان‌ها از کاروتنوئیدها، توکوفنول‌ها و همچنین استفاده می‌کنند. ویتامین‌هایی مانند A، D، C، E، برخی پروتئین‌ها و لاکتوباسیل‌ها که تاثیر زیادی در روند پیری پوست دارند و باعث شادابی پوست می‌شوند. تغذیه از دیرباز با پوست سالم همراه بوده است و تقریباً همه به نیاز به خوردن غذاهای سالم پی‌برده‌اند که علاوه بر پوست، روی زندگی آنها نیز تأثیرگذار است.
مایعات نیز بسیار مهم هستند. اگر پوست مرطوب باشد، کدر و چروک می‌شود. مواد مغذی لازم برای پوست از طریق غذا دریافت می‌شود، این مواد وارد جریان خون شده و به سلول‌های پوست می‌رسند، پیروی از این مکانیسم‌ها روند پیری از جمله پیری پوست را کند می‌کند.

مشاوره تغذیه برای پوست در کلینیک دکتر لاغری

همانطور که موضوع تغذیه مناسب برای انواع پوست را بررسی کردیم، متوجه شدیم که سبک زندگی هر فرد می‌تواند سلامت آینده او را تعیین کند. اگر فردی بر اساس برنامه ریزی صحیح و اصولی زندگی کند نتیجه سلامتی خود را در سنین بالاتر خواهد دید و سلامت پوست یکی از این موارد است.

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره بهترین برنامه تغذیه مناسب پوست خود با کلینیک تماس بگیرید و یا نسبت به تکمیل فرم مشاوره زیر اقدام کنید.

  • فایل ها را به اینجا بکشید یا
    انواع فایل های مجاز : jpg, gif, png, pdf, حداکثر اندازه فایل: 500 MB, حداکثر تعداد فایل: 3.
    • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

    جستجو مرتبط کاربران:

    اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می دهید .

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مشاوره و دریافت تخفیف؛ ویژه مقاله آشنایی کامل با تغذیه مناسب برای انواع پوست

    تلگرام دکتر لاغری

    مشاوره رایگانه باهامون تماس بگیر.

    ما را درشبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

    آپارات دکتر لاغری

    اینستاگرام دکتر لاغری

    کانال یوتیوب کلینیک دکتر لاغری زیر نظر ماه زر